Passend onderwijs

Volgens de wet op het Passend Onderwijs heeft elk kind recht op het onderwijs dat hij of zij nodig heeft én hebben alle scholen een zorgplicht voor elke leerling die bij hen is aangemeld. Daarom werken de schoolbesturen in de regio Meppel, Steenwijk en Hoogeveen nauw samen. In het schoolondersteuningsprofiel kunt u lezen wat Stad & Esch aan ondersteuning kan bieden.

Wat kan Stad & Esch bieden?
Voor de ondersteuning van uw kind hebben wij allerlei mogelijkheden. Zo kunnen wij verreweg de meeste leerlingen die bij ons aangemeld worden, passend onderwijs bieden. Soms geven ouders aan dat hun zoon of dochter extra ondersteuning nodig heeft; soms geven ook de basisscholen dit aan. Wij stellen dan een zogenaamd “ontwikkelingsperspectief” op, waarin staat op welk niveau de leerling naar verwachting het onderwijs met succes kan volgen. En op basis daarvan wordt er een “arrangement” opgesteld, dat aangeeft hoe Stad & Esch de gewenste ondersteuning zal verzorgen. Over zowel het ontwikkelingsperspectief als het arrangement voeren we overleg met de ouders en de leerling.

Leerlingen met een lichamelijke beperking bieden wij waar mogelijk passend onderwijs door aanpassingen binnen de school te doen.

Meer informatie
Voor meer informatie over passend onderwijs op onze school kunt u contact opnemen met onze ondersteuningscoördinator, mevrouw Wijnie Lalkens.

Ouder- en jeugdsteunpunt geeft duidelijkheid over passend onderwijs

Heeft u vragen over passend onderwijs, wilt u advies of praten met iemand die met u meedenkt? Dan kunt u, naast Stad & Esch, ook terecht bij het ouder- en jeugdsteunpunt. Het ouder- en jeugdsteunpunt is gericht op de gemeenten Hoogeveen, De Wolden, Meppel, Westerveld, Steenwijkerland.

Op de website www.ouder-jeugdsteunpunt.nl vindt u informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. Bijvoorbeeld veelgestelde vragen en antwoorden en een video. Komt u er niet uit of wilt u een vraag stellen? Dan kunt u contact opnemen met het ouder- en jeugdsteunpunt.

Stad & Esch Eigen Weg

Eigen Weg verzorgt onderwijs met extra ondersteuning op maat! Dit is bij Stad & Esch regulier onderwijs waarbij de leerling een vmbo- of havodiploma behaalt met veel extra ondersteuning, zoals dit ook in het speciaal voortgezet onderwijs (vso) geboden wordt. Bij Stad & Esch is dit speciale aanbod regulier geworden. Het kan zijn dat een leerling gedragsproblematiek heeft, zoals ADHD, Autisme, PDD-NOS, MCDD, angststoornissen, of een hechtingsstoornis. In dat geval vraagt Stad & Esch bij het Samenwerkingsverband (SWV) een verklaring Extra Ondersteuning (een toelaatbaarheidsverklaring (TLV)) aan. Het SWV beslist uiteindelijk over de toelating tot Eigen Weg.

‘Keihard jammen in een geluiddichte studio. Niemand die je kan horen.’

Dyslectisch? We kijken samen wat we kunnen doen

Dyslexie kan een uitdaging zijn tijdens het schoolleven, maar met de juiste ondersteuning kunnen leerlingen met dyslexie hun doelen bereiken en hun dromen waarmaken. Meestal wordt er getest op dyslexie op de basisschool en als dat zo is krijgen deze leerlingen ook vaak goede begeleiding en na enige tijd op de basisschool en in het voortgezet onderwijs gaat het voor veel leerlingen steeds beter. Is de leerling met dyslexie bij ons aangemeld en zijn alle documenten compleet, dan komt er bij deze leerling een notitie in Magister (logboek en kenmerken). De leerling kan hierdoor gebruikmaken van de faciliteiten die onze school te bieden heeft, zodra deze leerling daar behoefte aan heeft. Vaak is dat meer tijd bij toetsen of een tekst-naar-spraak-programma. Voor dit laatste kan de leerling zich melden bij de dyslexiebegeleider. De leerling heeft dan verder geen aanvullend onderzoek nodig. Wel is het van groot belang dat alle documenten bij aanmelding op school aanwezig zijn of bij de inschrijving toegevoegd worden. De faciliteiten bieden namelijk gemak tot aan de examenklas.
Als de leerling behoefte heeft aan extra hulp van de dyslexiebegeleider dan kan deze geboden worden. De problemen waar leerlingen met dyslexie tegen aanlopen, verschillen per individu. Onze aanpak is dan ook persoonlijk en op maat. De leerling met dyslexie kan in overleg met de mentor naar het dyslexieloket komen (lokaal A.3.09) en dan kan er gesproken worden over de specifieke hulpvraag en de hulp die geboden kan worden. Hierna wordt, indien gewenst, een traject ingezet.
Als dyslect, mag je met een voorleesprogramma werken. Veel methodes werken inmiddels met een spraakmodule, maar deze kan niet gebruikt worden bij een toets. Daarvoor zetten we Alinea (voorheen Kurzweil) in. Een digitaal voorleesprogramma kan namelijk goede hulp bieden. De leerling kan naar de dyslexiebegeleider om hierover vragen te stellen of een instructie te krijgen.

Dyslexieloket

Het dyslexieloket is bestemd voor alle leerlingen met dyslexie, van alle jaarlagen, zo ook in Diever. Is er een leerling met dyslexie met een hulpvraag over dyslexie of over bovenstaande zaken, dan kan er een mail gestuurd worden of de leerling kan langskomen in A.3.09.

Met vragen over dyslexie kun je terecht bij Geke van Tarrij via onderstaande gegevens.

Schoolmaatschappelijk werk

De schoolmaatschappelijk werker kan jou en/of jouw ouders professionele hulp bieden bij het omgaan met of het oplossen van verschillende problemen zoals pesten en gepest worden (ook via internet), verslaving, sociale vaardigheden, depressieve gevoelens, problemen in je thuissituatie, (rouw)verwerking, discriminatie.