Het praktijkgerichte programma

Je gaat een praktische, levensechte en realistische opdracht uitvoeren voor een échte opdrachtgever (bedrijf, instelling of organisatie). Op deze manier kun je ontdekken hoe het eraan toegaat in de praktijk en waar je interesses liggen. Benieuwd welke opdrachten er zijn? Scrol dan gauw naar beneden!

De opdrachten

Het organiseren van een evenement voor de Baander 🐎

Opdrachtgever:
Harriëtte Pijper, beheerder PGM de Baander
📲 0612821545
📧 beheerder@pgmdebaander.nl

De Stichting Paardrijden Gehandicapten Meppel e.o. (PGM) de Baander is in oktober 1998 opgericht. Hun doelstelling is het bevorderen van de paardensport voor mensen met een beperking in Meppel en omstreken. In de manege de Baander wordt voornamelijk paardgereden door mensen met een beperking.

Opdrachtomschrijving:
De stichting vraagt jullie hulp bij het bedenken, organiseren en eventueel uitvoeren van een evenement waarbij geld wordt inzamelt voor bijvoorbeeld een nieuwe pony of voor materialen om het werk goed te kunnen doen, denk bijvoorbeeld aan een veegmachine. Het mooiste zou zijn als jullie kunnen helpen bij het uitvoeren van het evenement.

Jullie zijn welkom op de manege om inspiratie op te doen. Er is een theehuis wat voor de uitvoering van het evenement gebruikt mag worden. Een evenement bedenken mogen jullie zelf doen en kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan pannenkoeken bakken of een speurtocht of een activiteit met inzet van de pony’s.

Eindproduct:
Het bedenken, organiseren en uitvoeren van een evenement en het creëren van een draaiboek.

Het organiseren van een make-over activiteit voor de MensA 💅🏾

Opdrachtgever:
Joke Emmink
📲 0522-244 151 / 0646857134
📧 j.emmink@demensa.nl / info@demensa.nl
📍 De MensA activeringscentrum
Witte de Withstraat 2a
7942 AG Meppel
🌐 www.demensa.nl

De MensA is een plek vol activiteit! Iedereen is er welkom, ongeacht levensovertuiging, godsdienst, politieke gezindheid, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. Er is een gezellige ontmoetingsruimte. Hier kan iedereen tijdens openingstijden terecht voor een kopje koffie of thee, het ontmoeten van andere mensen, een spelletje en/ of een praatje. Naast het ontmoeten van andere mensen kunnen bezoekers ook meedoen aan diverse activiteiten.

Opdrachtomschrijving:
De MensA vraagt jullie hulp voor het organiseren van een make-over activiteit voor bezoekers van de MensA. Te denken valt aan het verzorgen van de make-up en nagels, het organiseren van een modeshow of het regelen van een kapper, schoonheidsspecialist of stoelmassage.

Eindproduct:
Het bedenken, organiseren en uitvoeren van een make-over activiteit en het creëren van een draaiboek.

Het organiseren van een speurtocht voor En nu Jij 🧭

Opdrachtgever:
Stella Dunnink van kinderopvang En Nu Jij
📧 algemeen@kinderopvangennujij.nl

Opdrachtomschrijving:
Een speurtocht organiseren voor 12 kinderen van 7+ jaar in het Wilhelminapark.

Eisen:

  • Kaart maken; (plattegrond park)
  • Potloden om te schrijven
  • Leuke opdrachten: voorbeeld; woordzoeker, dier spotten, planten vinden, een voorbijganger aan tikken of iets vragen
  • Het moet veilig en overzichtelijk zijn
  • Het mag georganiseerd worden voor 12 kinderen van 7+ jaar

De leerlingen mogen met ons een dag plannen, de speurtocht organiseren en leiden. Er zullen medewerkers van de BSO komen assisteren. Ook lijkt het ons leuk om de uitwerkingen van de speurtocht te hebben, zodat we deze mee kunnen geven aan de kinderen van de 7+ groep.

Eindproduct:
Het bedenken, organiseren en uitvoeren van een speurtocht en het creëren van een draaiboek.

Het maken van een presentatie met toolkit voor KC De IJsvogel 🧳

Opdrachtgever:
Joyce Romijn van Stichting Promes / KC De IJsvogel
📧 j.romijn@stichtingpromes.nl

Opdrachtomschrijving:
Wij willen onze leerlingen op een leuke manier voorbereiden op de brugklas. Het zou leuk zijn om voor onze bovenbouwgroepen (groep 7 en 8) een presentatie ‘hoe overleef ik de brugklas/middelbare school’ te geven met een soort van toolkit.

Toolkit: Een box met daarin diverse lesmaterialen zoals bijvoorbeeld een spel, een verhalenboek, een vlog, een quiz met het thema ‘op weg naar de brugklas’.

Eindproduct:
Het maken van een les (of lessenserie) ‘Hoe overleef ik de brugklas/middelbare school’.

  • lesvoorbereiding
  • toolkit

Het ontwerpen van een spel of speurtocht voor Vanboeijen 🎲

Opdrachtgever:
Katinka Stapel van Vanboeijen
📧 katinka.stapel@vanboeijen.nl

Bij Vanboeijen geloven dat ieder mens een waardevol leven leidt. We ondersteunen en begeleiden mensen met een verstandelijke beperking. Bij Vanboeijen wonen en werken mensen van alle niveaus. Mensen met een ernstige beperking tot een lichte beperking, van kinderen tot ouderen. Ze krijgen 24 uur per dag ondersteuning en begeleiding.

Opdrachtomschrijving:
Bedenk een creatieve manier waarop we aan mensen met een verstandelijke beperking kunnen vertellen over welke onderwerpen we hebben besproken. Zorg dat het visueel is, veel bewoners kunnen niet lezen of schrijven.

Bedenk bijvoorbeeld een spel, speurtocht, poster etc. over de onderwerpen die besproken zijn: – Een mooie dag – Wie betaalt wat? – Technologie – Wat is belangrijk in je huis? – Hoe praat je met elkaar? – Elkaar kennen – Hoe krijgen we contact?

Eindproduct:
Het bedenken en ontwerpen van een specifieke activiteit en het creëren van een draaiboek.

Het organiseren van een puppyshoot voor Alpha Natura 🐶

Opdrachtgever:
Raymond Plomp van Alpha Natura
📧 info@alphanatura.nl

Opdrachtomschrijving:
Wij zouden graag een leuke actie voor onze klanten willen bedenken. Wij denken aan het organiseren van een puppyshoot/huisdiershoot. Wij willen klanten de mogelijkheid geven om met hun huisdier op de foto te gaan. Aan jullie om dit te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan: Hoe informeren wij de klanten over deze shoot? Waar gaat de shoot plaatsvinden? Hebben we nog iets nodig om een leuke setting te bouwen? Een leuk decor? Kunnen de klanten misschien iets winnen? Hoe kunnen de klanten iets winnen? Wanneer gaat de shoot plaatsvinden?

Eindproduct:
Het bedenken, organiseren en uitvoeren van een puppyshoot met winactie en het creëren van een draaiboek en poster.

Een onderzoek doen voor Bouwmensen 📋
Keuze uit 3 opdrachten

Opdrachtgever:
Iris van Strik event organisator marketing, van Opleidingscentrum Bouwmensen
📲 06507082535
📧 irisvanstrik@bouwmensen-dnwo.nl

Als opleidingscentrum voor de bouw bereiden wij vakmensen voor op een sector die continu groeit en innoveert. Maar we willen meer doen dan alleen opleiden: we willen ervoor zorgen dat jongeren zoals jullie een opleiding kiezen die écht past bij hun interesses, talenten en toekomstwensen. Tegelijkertijd zijn we ook benieuwd naar de invloed van ouders. Wat vinden zij ervan als hun kinderen voor een carrière in de bouw kiezen? En hoe kunnen wij ervoor zorgen dat zij net zo enthousiast zijn als wij over de kansen en mogelijkheden die de bouw biedt?

Opdrachtbeschrijving:
‘Bouw Je Toekomst – Wat Verwachten Jullie en Jullie Ouders?’

Met deze opdracht geven we jullie de ruimte om je eigen verwachtingen van een toekomst in de bouw te onderzoeken, maar ook om te ontdekken hoe de meningen en adviezen van ouders een rol spelen in het maken van die keuzes.

Jullie toekomst én die van de bouw: We willen een goed beeld krijgen van wat jullie verwachten van een carrière in de bouw, maar ook hoe ouders hier een rol in spelen. Jullie feedback helpt ons niet alleen om beter in te spelen op de behoeften van leerlingen, maar ook om ouders te voorzien van de juiste informatie over de bouwsector.

Je gaat zelf onderzoek doen om vervolgens een van de volgende producten te kunnen maken (je mag zelf kiezen):

  1. Video of vlog: Interview je ouders, klasgenoten of andere jongeren over hun beeld van de bouw. Wat zou de bouw aantrekkelijker maken? Maak een korte documentaire of vlog waarin jullie deze inzichten samenvatten.
  2. Campagnevoorstel: Ontwerp een campagne gericht op ouders, waarin je uitlegt waarom de bouw een uitstekende keuze is voor hun kinderen. Wat moet deze campagne laten zien om hun zorgen weg te nemen en hen enthousiast te maken over de bouwsector?
  3. Adviesrapport: Schrijf een adviesrapport waarin jullie niet alleen laten zien wat jongeren willen, maar ook hoe wij ouders kunnen helpen een goed en realistisch beeld van de bouwsector te krijgen. Wat voor informatie zouden zij willen ontvangen? Wat kan hen overtuigen?

Aan het einde van de opdracht presenteren jullie je product aan ons. Of het nu een campagne, video of adviesrapport is, we zijn benieuwd naar jullie creatieve ideeën en inzichten. Dit project is belangrijk voor ons omdat het ons helpt de verwachtingen van zowel jongeren als hun ouders beter te begrijpen, zodat we onze opleidingen nog beter kunnen afstemmen op jullie wensen en behoeften.

 Eindproduct:

  • Een campagnevoorstel
  • Een video, vlog of documentaire
  • Een adviesrapport

Het herinrichten en oppimpen van docenten- en trainersruimte voor FC Meppel ⚒️

Opdrachtgever:
Emil Koster van FC Meppel
📧 accommodatie@fcmeppel.nl

Opdrachtomschrijving:
Bij FC Meppel is een ruimte die jullie misschien wel kennen aangezien jullie docenten lichamelijke opvoeding daar altijd zitten. Het is nu nog een kale en saaie ruimte. Er staan wat tafels en stoelen en er is een gedeelte waar de voetballers met gewichten kunnen trainen.

Deze ruimte moet worden opgepimpt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een kast voor tassen en schoenen
  • een betere opstelling van de tafels en de stoelen
  • sfeer creëren door bijvoorbeeld een kleurtje op de muur
  • overige aankleding voor de sfeer
  • laadpunten voor de laptops
  • etc.

Hiervoor moet je in overleg met een aantal docenten en trainers. Onderzoek wat hun wensen zijn en kom met een plan. Als dit plan is goedgekeurd, kunnen jullie gaan ontwerpen, maak een 3D-ontwerp of maquette en een adviesrapport met daarin ook een kostenoverzicht.

Eindproduct:

  • Een 3D-ontwerp of maquette
  • Een adviesrapport
  • Plan om de ruimte sfeervoller en functioneler te maken
  • Presentatie van het plan inclusief een kostenoverzicht
  • Aantoonbare input van de docenten en trainers

Het maken van een plan van aanpak voor Gemeente Meppel 🚭

Opdrachtgever:
Sanne Huisintveld van Gemeente Meppel
📧 s.huisintveld@meppel.nl

Opdrachtomschrijving:
‘Rookvrij onderwijspark Ezinge’
School is al een hele tijd rookvrij, maar in het dagelijks leven merken wij hier niets van. Er wordt nog veel gerookt en op plekken die helemaal niet handig zijn. Denk aan bijvoorbeeld recht voor de school, de sporthal en in de fietsenstalling. Dit zorgt voor onprettige en onveilige situaties.

De gemeente Meppel zou graag van jullie advies willen krijgen. Voor deze opdracht is het de bedoeling om een plan te maken om heel onderwijspark Ezinge echt rookvrij te hebben. Tegelijkertijd willen wij graag dat de fietsenstalling onder de sporthal een veilige plek wordt.

Bij deze opdracht kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Onderzoek doen naar de doelgroep.
  • Hoe informeer je leerlingen, ouders en overige betrokkenen.
  • Kunnen wij iets met preventie?
  • Kunnen wij zorg bieden aan de personen die dat willen?
  • Hoe kan er het beste worden gehandhaafd? Wat zou bij leerlingen helpen? Welke maatregelen zouden hierbij helpen?
  • Hoe betrekken wij de sporthal en de sportschool in ons plan?
  • Zijn er voorbeelden van andere scholen?
  • etc.

 Eindproduct:
Een onderzoek en een plan van aanpak

Interessante opdracht?

Wij zouden het erg leuk vinden als u ook een kort filmpje voor de leerlingen wilt maken waarin u uzelf, uw bedrijf/organisatie en de opdracht introduceert! Dit filmpje wordt geplaatst op deze webpagina, waar leerlingen (en andere bedrijven) de filmpjes/opdrachten kunnen bekijken.