Dyslexie en dyscalculie
Dyslexie en/of dyscalculie kan een uitdaging zijn tijdens het schoolleven, maar met de juiste ondersteuning kunnen leerlingen met dyslexie en/of dyscalculie hun doelen bereiken en hun dromen waarmaken!
Dyslexie en/of dyscalculie kan een uitdaging zijn tijdens het schoolleven, maar met de juiste ondersteuning kunnen leerlingen met dyslexie en/of dyscalculie hun doelen bereiken en hun dromen waarmaken!
Meestal wordt er getest op dyslexie op de basisschool en als dat zo is krijgen deze leerlingen ook vaak goede begeleiding en na enige tijd op de basisschool en in het voortgezet onderwijs gaat het voor veel leerlingen steeds beter. Is de leerling met dyslexie bij ons aangemeld en zijn alle documenten compleet, dan komt er bij deze leerling een notitie in ons leerlingvolgsysteem Magister (logboek en kenmerken). De leerling kan hierdoor gebruik maken van de faciliteiten die onze school te bieden heeft, zodra deze leerling daar behoefte aan heeft. Vaak is dat meer tijd bij toetsen of een tekst-naar-spraak-programma. Voor dit laatste kan de leerling zich melden bij de dyslexiebegeleider. De leerling heeft dan verder geen aanvullend onderzoek nodig. Wel is het van groot belang dat alle documenten bij aanmelding op school aanwezig zijn of bij de inschrijving toegevoegd worden. De faciliteiten bieden namelijk gemak tot aan de examenklas.
Als de leerling behoefte heeft aan extra hulp van de dyslexiebegeleider dan kan deze geboden worden. De problemen waar leerlingen met dyslexie tegen aanlopen, verschillen per individu. Onze aanpak is dan ook persoonlijk en op maat. De leerling met dyslexie kan in overleg met de mentor naar het dyslexieloket komen (lokaal A.3.09) en dan kan er gesproken worden over de specifieke hulpvraag en de hulp die geboden kan worden. Hierna wordt, indien gewenst, een traject ingezet.
Als dyslect, mag je met een voorleesprogramma werken. Veel methodes werken inmiddels met een spraakmodule, maar deze kan niet gebruikt worden bij een toets. Daarvoor zetten we Alinea (voorheen Kurzweil) in. Een digitaal voorleesprogramma kan namelijk goede hulp bieden. De leerling kan naar de dyslexiebegeleider om hierover vragen te stellen of een instructie te krijgen.
Het dyslexieloket is bestemd voor alle leerlingen met dyslexie, van alle jaarlagen, zo ook in Diever. Is er een leerling met dyslexie met een hulpvraag over dyslexie of over bovenstaande zaken, dan kan er een mail gestuurd worden of de leerling kan langskomen in lokaal A.3.09.
Dyscalculie kan voor jou en/of uw zoon of dochter lastig zijn op school. Kinderen met dyscalculie ondervinden vaak gedurende hun schoolloopbaan (ernstige) problemen met rekenen. Onze doelstelling is om leerlingen met dyscalculie niet af te rekenen op hun stoornis, maar hen adequaat te begeleiden richting een passend studietraject.
Als je bij ons op school komt, weten we vaak al of er sprake is van dyscalculie en dat je misschien wat extra hulp nodig hebt. De problemen waar leerlingen met dyscalculie tegenaan lopen, verschillen per leerling. Onze aanpak is dan ook: individuele begeleiding voor eerstejaars leerlingen en zorgen dat ze meer zelfvertrouwen krijgen. In het tweede jaar of daarna kun je zelf of in overleg met de mentor verwezen worden naar onze rekenspecialist voor extra begeleiding.
Onze begeleiding is afgestemd op de individuele leerling. Alle docenten weten welke leerlingen dyscalculie hebben en houden hier zoveel mogelijk rekening mee. Daarnaast zijn er extra faciliteiten beschikbaar. Zo kun je extra tijd krijgen bij proefwerken waarin gerekend wordt en mag je gebruikmaken van hulpmiddelen zoals een rekenmachine of rekenkaart.
Op basis van de dyscalculieverklaring en het onderzoeksverslag is er begeleiding van de brugklasser mogelijk. Mevrouw Berthe Bovenberg, is als rekenspecialist op Stad & Esch werkzaam.
Naast alles wat wij doen, verwachten we ook dat jij als leerling zélf aan de bel trekt als de zaken niet goed lopen en er extra begeleiding nodig is.