Stad & Esch leerlingen schitteren in voorstelling van Tijmen Knol en Fabiënne Schadee

Voormalig Stad & Esch leerlingen Tijmen Knol en Fabiënne Schadee sloegen enige tijd geleden de handen ineen en creëerden samen met leerlingen uit vwo 5 de voorstelling ‘Zegevier’. Een voorstelling over identiteit, die op donderdag 2 juni is opgevoerd in de theaterzaal van Stad & Esch. Een prachtige culturele samenwerking tussen het voortgezet- en het hoger onderwijs, die zoals Tijmen en Fabiënne zelf zeggen ‘vrij soepel tot stand is gekomen.’

Tijmen Knol, student docent theater, en Fabiënne Schadee, inmiddels afgestudeerd docent muziek, hielden na het behalen van hun havodiploma in 2018 contact met elkaar. Iets dat een aantal weken geleden goed van pas leek te komen toen beiden een schoolopdracht kregen. Hij moest ‘uit het niets’ een voorstelling maken voor een expliciete doelgroep, zij moest een afstudeervoorstelling maken waarin educatie en musiceren de boventoon moesten voeren.

‘Het leek ons vanaf het eerste moment, dat Tijmen was aangenomen op de opleiding docent theater en Fabiënne docent muziek ging studeren, al een vet idee om een samenwerking met elkaar aan te gaan’, vertelt Tijmen. ‘Toen het eindelijk zover was, bedachten we om samen te werken met onze oude middelbare school en zo geschiedde.’

Identiteit en perfectie als thema

‘We zijn een voorstelling gaan maken met leerlingen uit vwo 5 die de kunstvakken muziek en/of theater volgen en kozen voor het thema identiteit, omdat wij vonden dat dit een thema is waar de leerlingen bewust of onbewust mee bezig zijn op dit moment in hun leven’, vertelt Tijmen. ‘Tijdens het werken in de lessen is het thema perfectie daar eigenlijk bijgekomen. Wij vroegen ons af of je identiteit ook ‘af’ kon zijn. Kan je identiteit ook perfect zijn?’

Zegevier

‘Samen met de leerlingen zijn wij muziekstukken en scènes gaan maken over deze thema’s en zijn we aan de haal gegaan met vragen als: Wat is identiteit? Weet jij wie je bent? Ben je blij met wie je bent? Kan je ook perfect zijn? Wat nou als er een pilletje zou zijn, waar je perfect van wordt; zou je die dan (moeten) willen nemen? En hoe ziet het er dan uit als je perfect bent? Vanuit hier hebben wij de leerlingen begeleid in het maken van hun eigen liedjes en scènes, deels in samenwerking met conservatoriumstudenten van ArtEZ. Deze hebben wij vervolgens samengevoegd tot een grote voorstelling genaamd ‘Zegevier’, waarin theater en muziek samenkomen’, vertelt Fabiënne trots.

‘Tijdens ons maakproces zijn we er eigenlijk achter gekomen dat niemands identiteit perfect is en dat je dat ook niet moet willen. Bij perfectie hoort imperfectie. Deze imperfecties zijn wat jou jezelf maken en je zou ze dus moeten omarmen. Een leerling die meedeed aan de voorstelling schreef: ‘Iedereen heeft wel wat dat niet perfect is, maar bestaat de perfecte mens wel, of zijn het juist onze imperfecties die ons perfect maken?’. Dit is in een korte zin eigenlijk wat wij met onze voorstelling wilden vertellen.’

Er komt heel wat bij kijken…

Bij het maken van een voorstelling komt heel wat kijken. Zo waren Tijmen en Fabiënne verantwoordelijk voor de inhoud van de voorstelling, waarbij Tijmen zich focuste op theater en Fabiënne het muziekgedeelte op haar nam. ‘Tijmen heeft samen met de leerlingen theater gewerkt aan het maken van verschillende scènes, vanuit hun eigen fascinatie’, vertelt Fabiënne. ‘Ik heb tijdens mijn stage op Stad & Esch nummers geschreven met de leerlingen muziek uit vwo 5. Deze nummers moesten in bands geschreven worden met het thema ‘identiteit’ in hun achterhoofd. Toen deze nummers waren geschreven heb ik vervolgens de nummers gearrangeerd voor de Stad & Esch band en een band van het conservatorium. Zo ontstond er een samenwerking tussen twee verschillende doelgroep.’

Ook alle zaken eromheen regelden Tijmen en Fabiënne zelf. ‘Denk hierbij aan planningen maken, contact hebben met de school, technici regelen, zorgen dat iedereen wat te eten had enzovoorts.’

Tijmen en Fabiënne blikken vol trots terug

‘De voorstelling is super verlopen. De leerlingen hebben ontzettend goed gespeeld en wij zijn ontzettend trots. We kregen van veel ouders terug dat ze het prachtig vonden. Ze vonden het heel indrukwekkend om te zien hoe wij samen met de leerlingen en studenten van ArtEZ een voorstelling hadden gemaakt. Ook docenten en wijzelf waren heel tevreden’, vertellen de studenten vol trots.

‘En nog een leuk feitje: voor Fabiënne was dit haar afstudeerproduct en ze is geslaagd! De commissie was erg enthousiast over het muzikale niveau van de leerlingen en de kwaliteit van de voorstelling. Ook vonden ze het mooi om te zien hoe de verschillende doelgroepen samenkwamen.’