Zorgtechnologie is een aansprekend onderwerp binnen Sterk Techniekonderwijs (STO). Het biedt de mogelijkheid om – in de wereld van techniek – de wereld van ‘mens en gezondheid’ te introduceren. Omgekeerd biedt het thema ook de mogelijkheid om de wereld van technologie een plek te geven binnen zorg en welzijn. En, misschien wel het mooiste; het biedt de mogelijkheid om met verschillende disciplines gezamenlijk met dit thema aan de slag te gaan. Vanuit dit gedachtengoed werkten we samen met andere partners vanuit De Regiocampus in Meppel.
Keuzevakken ‘Domotica en automatisering’ en ‘Technologie in zorg en welzijn’
Samen met vo-scholen SG Eekeringe en RSG Tromp Meesters willen we de keuzevakken ‘Domotica en automatisering’ en ‘Technologie in zorg en welzijn’ aan onze leerlingen aanbieden, omdat we tot de ontdekking zijn gekomen dat deze vakken met elkaar overlappen. Vanuit de mbo-scholen Deltion College en Drenthe College is al veel deskundigheid op het gebied van deze thema’s. Dé kans dus om met elkaar een mooi gezamenlijk aanbod te ontwikkelen voor de leerlingen en studenten van deze betrokken scholen. Een aanbod waarin multidisciplinair werken het uitgangspunt is.
Driedaagse pilot als opmaat voor een breder programma
Om in het klein de (on)mogelijkheid van het idee te ontdekken, werd er in juni 2021 een driedaagse pilot georganiseerd. 16 leerlingen (de helft met het profiel Produceren, Installeren & Energie en de helft Zorg & Welzijn) werden drie dagen ‘ondergedompeld’ in de wereld van zorgtechnologie.
De eerste dag bestond uit een introductie. Leerlingen kregen gastlessen vanuit ziekenhuis Isala en zorgorganisatie De Zorgzaak. Ze brachten een bezoek aan een verpleeghuis en op school werkten ze met robots en andere technologische toepassingen. Verder gingen ze de uitdaging aan om te ontsnappen uit een escaperoom.
Het practoraat Zorg & (Sensor)Technologie van het Drenthe College verzorgde de tweede dag met een casus over de stappen van ‘mensgericht ontwerpen’. Aan het einde van de dag lagen er mooie suggesties voor oplossingen die bijdragen aan het realiseren van zelfregie.
Op dag drie gingen de leerlingen aan de slag met technologie. Deltion College, het Techlab van STO Zwolle en de Technologie & Zorg Academie (TZA) IJssel-Vecht hadden een programma in elkaar gezet. De leerlingen gingen aan de slag met onder andere robotarmen en sensoren. Ook maakten ze kennis met technologische toepassingen in de TZA Truck, klik hier voor een impressie.
Verbinden is het grote succes
De pilot was een positieve en leerzame ervaring, voor zowel de leerlingen als de docenten. Het biedt handvatten om een invulling te geven aan een breder programma. Het grote succes van deze pilot is de verbinding die er is gemaakt tussen de bestaande ideeën en initiatieven in de regio om met dit thema aan de slag te gaan. Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar als initiatiefnemers zelf het voorbeeld geven hoe je multidisciplinair samen kunt werken. De projectgroep ziet uit naar een geslaagd vervolg!